Robert Pattinson komt naar België! Het nieuws verspreidde zich een paar weken geleden als een lopend vuurtje onder de fans van vampier Edward Cullem. Enkele honderden gelukkigen kregen gisteravond toegang tot het heiligdom in de Square aan de Kunstberg in Brussel. Daar zouden Robert en Ashley vragen van de fans beantwoorden en in avant-première al enkele stukken tonen uit The twilight saga: Breaking dawn part 1. Het is de film waarin Edward en Bella eindelijk seks hebben, trouwen en een kind krijgen.

Gillende fans

Voor ze op de rode loper aan de Square verschenen - daar stonden enkele duizenden fans die naast een ticket gegrepen hadden - hadden Ashley Greene en Robert Pattinson nog een druk programma afgewerkt. Op de persconferentie in de voormiddag zat Pattinson er nog een beetje suf bij. Zulke fanevenementen zijn blijkbaar een beetje lopende bandwerk: eergisteren zaten ze in Parijs, gisteravond vlogen ze al door naar Stockholm. 'Ik zou graag Brussel verkennen, maar ik vrees dat ik van de stad zelf niet veel te zien zal krijgen', zei Pattinson.

Vlak voor de persconferentie begon, had de moderator nog een boodschap voor alle journalisten: géén persoonlijke vragen. Dus zeker niet over de relatie tussen Pattinson en zijn tegenspeelster Kristen Stewart, Bella in de Twilight-films. Pattinson staat erom bekend media-aandacht te schuwen, en gillende fans maken hem ronduit bang, zei hij vroeger altijd. 'Toch heb ik er intussen beter mee leren omgaan', aldus de Britse acteur toen we hem vroegen of hij er niet tegenop zag om straks de confrontatie aan te gaan met een duizenden uitzinnige Belgische fans. 'Ik besef dat die mensen mij gewoon willen zien, ik hoef eigenlijk niets speciaals te doen. Vroeger dacht ik altijd dat ik iets moest teruggeven, maar dat is niet zo. Op zich vind ik het best interessant om telkens in andere steden te komen en andere fans te ontmoeten. Ik ben benieuwd hoe de Belgische fans zullen zijn. Eigenlijk hoop ik stiekem dat ze me frietjes met mayonaise brengen.'

Die wens kwam niet uit, al hadden de fans cadeautjes in overvloed mee, gaande van streekbieren over pralines tot pluchen beertjes. Stralende gezichten bij de happy few die na uren wachten langs de rode loper een handtekening wisten te bemachtigen of op de foto konden met hun idool. Grote ontgoocheling bij vele anderen. Al bleven ze het er roerend over eens: die Robert is een knapperd (en natuurlijk ook een hele goede acteur).